Het begin

Het Leidsche Rijn Koor is oorspronkelijk ontstaan in het najaar van 2000, vanuit eeen initiatief van SMOL (Stichting Maatschappelijke Ontwikkeling Leidsche Rijn). Dit ter bevordering van het verenigingsleven en de sociale contacten in het toen nog zeer prille Leidsche Rijn. De eerste bijeenkomst vond plaats in de muziekruimte in kindercluster Voorn, waar de aanwezigen konden kiezen tussen een mannelijke en een vrouwelijke dirigent. Er is toen gekozen voor Jan van Maris, de dirigent die het koor gedurende de eerste jaren geleid heeft. De vier à vijf mannen die er toen nog bij zaten, haakten de een na de ander af tot er alleen nog vrouwen overbleven.

Vereniging

In 2006 vond SMOL dat we op eigen benen moesten staan. Inmiddels waren we weer een paar dirigenten verder en stond het koor onder leiding van Anjolet Rotteveel, die zelf bij het Groot Omroepkoor zong. Toen is officieel het Leidsche Rijn Koor opgericht, inclusief formele statuten.

Op dit moment zingen wij onder begeleiding van Claar Schouwenaar.

Memorabele optredens

Wat ons allemaal is bijgebleven is ons jubileumoptreden (11 februari 2017) ter gelegenheid van ons 10-jarig bestaan. Een jaar lang hebben we toegewerkt naar een prachtig optreden voor een volle zaal.

Ook de optredens in Paradiso Amsterdam tijdens de jaarlijkse Paradiso Korendagen zijn voor ons speciaal. Het is fijn om in zo’n mooie zaal te mogen zingen en te luisteren naar andere koren.

Waar staan we nu?

Wij zijn ruim 35 enthousiaste vrouwen. We houden van zingen, swingen en gezelligheid.

Onze dirigent is Claar Schouwenaar. Zij is een enthousiaste dirigent die de koorleden altijd positief benadert. Muzikaliteit en het overbrengen van een boodschap aan het publiek vindt ze belangrijk.

Onder pianobegeleiding zingen wij meerstemmig, in drie of vier partijen. Soms zingt iemand een stukje solo.